Transvolutie
Van lokale fysieke marktplaats naar internationaal digitaal platform
De auteurs nemen de lezer mee naar verleden, heden en toekomst van de coöperatie Royal FloraHolland, een icoon in de Nederlandse topsector Tuinbouw met vandaag de dag een dominante positie in het wereldwijde bloemenbusinesssysteem. Coöperatieve ondernemingen van producenten, voortgekomen uit startups begin 20e eeuw doorbraken de toenmalige marktordeningsstructuur door het concentreren van aanbod van bloemen en planten op lokale fysieke marktplaatsen. Coöperaties die met elkaar en in samenwerking met de bloemenhandel in de loop van 100 jaar een dominante wereldmarktpositie wisten op te bouwen. Die zich voortdurend wisten aan te passen aan de gevolgen van economische, technologische, geopolitieke en maatschappelijke ontwikkelingen. En die door een reeks van fusies tenslotte begin 21e eeuw op zijn gegaan in Royal FloraHolland. Een coöperatieve organisatie die op weg is naar een internationaal digitaal platform met een logistiek hubnetwerk van nationale en internationale collectie en distributiecentra in een wereldmarkt met een omvang van 125 miljard euro.
De auteurs beschrijven in woord en beeld uitvoerig de strategische en innovatieve evolutionaire stappen van dit fleurige en boeiende transitieproces dat zij terecht als een transvolutie benoemd hebben.
Heeft u belangstelling? Het boek is hier te bestellen.