Onderzoek ledenbetrokkenheid
Coöperaties en verenigingen staan door economische en maatschappelijke ontwikkelingen voor nieuwe uitdagingen. Betrokken leden stellen de coöperatie in staat hier tijdig en goed op in te spelen, door input te geven en draagvlak te creëren. Maar, ledenbetrokkenheid komt niet vanzelf. Dit vraagt tijd en aandacht.
NCR definieert ledenbetrokkenheid als de bereidheid van leden om lid te blijven en de bereidheid om een bijdrage te leveren aan het functioneren van het collectief. Voelt het lid zich ‘betrokken’ in de rol die hij/zij heeft in de coöperatie/vereniging en laat hij/zij dit zien in de dagelijkse praktijk? Leidt dit tot de resultaten die verwacht mogen worden en er toe doen?
Onderzoek Ledenbetrokkenheid
Maar hoe benut je deze betrokkenheid en hoe kun je het meten en eventueel verbeteren? En; hoe scoort deze ledenbetrokkenheid ten opzichte van andere vergelijkbare organisaties? NCR heeft daarvoor het ledenbetrokkenheidsonderzoek ontwikkeld. Het onderzoek is ontwikkeld op basis van eerder NCR-onderzoek dat is verrijkt met aanvullende studies en wetenschappelijke toetsen.
Het ledenbetrokkenheidsonderzoek van NCR kan worden ingezet voor coöperaties en verenigingen.
Met dit instrument wordt inzichtelijk gemaakt hoe en in welke mate leden betrokken zijn bij de coöperatie of vereniging. Ook geeft het onderzoek concrete conclusies en aanbevelingen over hoe de ledenbetrokkenheid verbeterd kan worden. Het uiteindelijke doel is om input te krijgen om het constructieve gedrag van de leden en daarmee de prestaties van de coöperatie of vereniging naar een hoger plan te tillen.
Ledenbetrokkenheid meten op zes dimensies
Het NCR Ledenbetrokkenheidsonderzoek is gebaseerd op 6 dimensies:
Affectieve betrokkenheid | In hoeverre ervaren leden emotionele binding met de coöperatie/vereniging? |
Normatieve betrokkenheid | In hoeverre voelen leden plichtsbesef om verbonden te blijven? |
Vertrouwen | In hoeverre hebben leden vertrouwen in de coöperatie/vereniging? |
Calculatieve betrokkenheid | In hoeverre vinden leden dat het lidmaatschap hen voordelen oplevert? |
Imperatieve betrokkenheid | In hoeverre denken leden dat er een alternatief voor lidmaatschap van de coöperatie/vereniging is? |
Reputatie | In hoeverre hebben leden een positief beeld van de coöperatie/vereniging? |
Naast zes dimensies meet het onderzoek ook Tevredenheid, algemene betrokkenheid en loyaliteit en Informatievoorziening.
De vier dimensies Imperatief, Normatief, Calculatief en Affectief komen uit de eerdere onderzoeksopzet. Deze dimensies zijn aangevuld, omdat is gebleken dat ook Reputatie (een beeld in en van de buitenwereld) en Vertrouwen (een innerlijk individueel gevoel) een grote invloed hebben op ledenbetrokkenheid.
Inzicht door maatwerk
- Wetenschappelijke basis door samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction en Wageningen University & Research
- Inzicht in de algemene betrokkenheid en tevredenheid zoals de redenen voor lidmaatschap, de ervaren voordelen en de informatievoorziening
- Kwantitatieve scores op 6 dimensies van ledenbetrokkenheid
- Kwalitatieve analyse in context van de organisatie, open antwoorden en ledengroepen (bijv. omvang, sector, regio)
- Benchmark met vergelijkbare organisaties
- Vergelijking tussen hoe bestuurslagen (BCSM) verwachten dat leden antwoord geven versus de daadwerkelijke antwoorden van leden
- Vergelijking met uitkomsten uit een eerder onderzoek (indien van toepassing)
- (Beperkte) mogelijkheid van toevoegen extra vragen
Stappenplan onderzoek
Bij deelname aan het onderzoek worden er de volgende stappen doorlopen:
- Intakegesprek om aanleiding en doel inzichtelijk te maken en de (uitgebreide) mogelijkheden voor analyse en rapportage toe te lichten en af te stemmen
- Uitbrengen van een offerte voor de overeengekomen onderzoeksopzet
- Toelichting en ondersteuning bij voorbereidende werkzaamheden voor het uitsturen van de vragenlijsten
- Een online vragenlijst aan leden van de coöperatie/vereniging (groep L) aan bestuurders, commissarissen en senior management (groep BCSM)
- Analyse en verwerking
- Toelichting van de onderzoeksresultaten op locatie
Vragen?
Als u vragen heeft over het NCR Ledenbetrokkenheidsonderzoek, neemt u dan contact met ons op.
Neem contact op