AB Midden Nederland presenteert jaarcijfers 2023
Maandag 6 mei 2024Door de kwaliteit altijd hoog te houden en de mens centraal te stellen, presteerde AB Midden Nederland in 2023 opnieuw beter dan de markt. Het afgelopen jaar zijn verdere stappen gezet om de instroom van medewerkers te verbeteren, nog beter op de klant- en ledenvraag aan te sluiten en de kwaliteiten van medewerkers nog meer te benutten. Dat werpt z’n vruchten af.
“We hebben een solide jaar achter de rug waarin we hartstikke mooie resultaten hebben behaald die beter zijn dan de markt”, vertelt Gijs Jan Kuilman, algemeen directeur. “Met het volledige eigendom van AB Job Service hebben we een tweede onderneming in Polen waardoor de werving van Poolse medewerkers is verbeterd. Boven dien is de fusie met AB Vecht en Amstel heel soepel verlopen. Het zou vreemd zijn als we niet tevreden zouden zijn. Tegelijkertijd zien we een daling in het aantal afgenomen uren, tegen onze trend van de laatste tien jaar in. Als directie zitten we daar scherp bovenop.”
Resultaten 2023
“Door de fusie van AB Midden Nederland en AB Vecht en Amstel is de grens van 100 miljoen doorbroken en komt de omzet uit op 105 miljoen euro. De gezamenlijke omzet is met 11% gestegen”, vertelt financieel directeur Henk van Doorn. “Deze toename is mede veroorzaakt door een forse stijging van het minimumuurloon begin 2023. Wel was er over 2023 een afname van het aantal uitzenduren. In de markt was die daling in uren 10%, terwijl wij te maken hadden met 4% daling. Ons netto resultaat is met 1,2 miljoen euro afgenomen tot 2,1 miljoen euro. Dit heeft te maken met de fusiekosten, een eenmalige voorziening voor langlopend ziekteverzuim en kosten voor meer opleidingen en betere interne processen.”
Uitdagingen
“De afname in uren zien we vooral in de sector Transport & Logistiek en die is sterk het gevolg van het fors opgetrokken wettelijk minimumuurloon”, vertelt commercieel directeur Bram Schouten. “In twaalf maanden tijd waren er drie forse verhogingen, samen goed voor 25% stijging. Ook de grondslag is veranderd. Er wordt nu gewerkt met een minimumuurloon gebaseerd op een 36-urige werkweek. Meerdere sectoren stoten werk af en doen daardoor minder een beroep op ons. Dat merken wij vooral in de voor ons grote markt van Transport & Logistiek.” De vraag naar bedrijfsverzorgers blijft onveranderd groot, hoewel het lastig is deze vakmensen aan te trekken door krapte in de arbeidsmarkt. Door deels zzp’ers in te zetten, weet AB Midden Nederland de klantvraag in verschillende sectoren in te vullen.
Goede instroom
Het werven van goed gekwalificeerde medewerkers is in alle werkgebieden een uitdaging, maar de aandacht voor de mens en de verbetering van het proces leveren veel op. “De samenwerking van onze recruiters in Nederland met de teams in Polen verloopt merkbaar beter”, vervolgt Bram. “Er is intensiever onderling contact en de Poolse collega’s komen twee keer per jaar naar Nederland, waarbij ze ook onze klanten bezoeken. Daardoor snappen ze beter welke medewerkers onze klanten nodig hebben. Door het eigen netwerk van onze Roemeense collega’s is de instroom uit Roemenië ook toegenomen.” Ze worden veel ingezet voor de glastuinbouw en de groenvoorziening bij gemeentes. Het interne Lean-traject heeft ook een positief effect op deze buitenlandse instroom. “Werkgroepen met medewerkers van verschillende afdelingen kijken samen hoe het proces beter kan”, legt Bram uit. “Daar hebben we medewerkers voor opgeleid. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat er minder stappen nodig zijn om alles voor de nieuwe medewerkers te regelen en dat er geen misverstanden zijn over werkomstandigheden. Hierdoor komen ze niet voor verrassingen te staan.” Die efficiencyverbetering heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat bijna alle contracten al zijn getekend voordat Polen en Roemenen naar Nederland komen, terwijl dat voorheen ongeveer de helft was. Dat geeft veel vertrouwen, waardoor het niet komen opdagen significant is afgenomen.
Huisvesting
Goede huisvesting is een belangrijke reden waarom AB Midden Nederland medewerkers aan zich weet te binden. “We zorgen voor een comfortabele woonomgeving en met de Wet goed verhuurderschap hebben we het aantal eenpersoonskamers nog eens uitgebreid”, vertelt Gijs Jan. “Verder hebben we drie grootschalige objecten gekocht die we tot goede woningen willen ontwikkelen. Daarover zijn we, met de hulp van een adviseur, volop in gesprek met gemeentes en provincies. Voor nieuwe werkgelegenheid lossen wij de huisvestingsbehoefte op, dat is een belangrijke boodschap.” Architecten werken ter voorbereiding ontwerpen uit om te laten zien dat de nieuwbouw in de omgeving wordt ingepast. Ook daarin zit de aandacht voor kwaliteit bij AB Midden Nederland. “Huisvesting is voor ons een continu aandachtspunt”, benadrukt Gijs Jan. “We investeren in de verduurzaming met de installatie van zonnepanelen en warmtepompen. In 2023 hebben we een contract voor groene stroom afgesloten wat 418.000 kg CO2-reductie heeft opgeleverd ten opzichte van grijze stroom. Dat is substantieel.“
Sterke basis
Op allerlei gebieden wordt gebouwd aan een krachtige organisatie. Zo volgt een groep kantoormedewerkers de post hbo-opleiding Persoonlijk leiderschap in het kader van talentontwikkeling, wat kansen biedt voor toekomstige doorstroming naar andere (hogere) functies. Voor de uitzendkrachten is er een breed pakket aan opleidingen beschikbaar in het eigen opleidingshuis. Verder zet de verduurzaming door in het wagenpark en in de kantoorpanden. Zo wordt het nieuw aangekochte kantoor in Zaltbommel opgewaardeerd naar energielabel A++. De IT-veiligheid is verbeterd door de samenwerking aan te gaan met een externe partner en medewerkers meer bewust te maken van de risico’s.
Vooruitzichten
“Dit is het eerste jaar van ons nieuwe beleidsplan 2024-2026”, zegt Gijs Jan. “Het is onze strategie om onze sterke basis consistent door te zetten. We hebben geen invloed op de economische ontwikkelingen, maar we hebben wel het stuur van onze eigen organisatie in handen met goede medewerkers waarin we veel vertrouwen hebben.”
“We richten ons op nieuwe klanten en blijven ook onze bestaande klanten goed bedienen”, benadrukt Bram. “We staan immers voor duurzame relaties op basis van kwaliteit en betrouwbaarheid met aandacht voor de mens.” De evenementen voor klanten, leden en medewerkers ter gelegenheid van het 60-jarige bestaan van AB Midden Nederland versterkte de onderlinge verbondenheid. “Onze verwachting is dat we het aantal uren van 2023 kunnen evenaren en wederom een hogere omzet kunnen realiseren”, zegt Henk tot slot. De sterke basis en de goede teams zijn daarvoor belangrijke succesfactoren.