Ga door naar hoofdcontent
NieuwsAgrico realiseert groei in areaal

Agrico realiseert groei in areaal

Maandag 23 december 2024Afbeelding Agrico realiseert groei in areaal

Vorige week hield Agrico haar jaarlijkse centrale ledenvergadering, waarin de jaarrekening van 2023/2024 is toegelicht en vooruit is gekeken naar het nieuwe oogstjaar.

Evenals in boekjaar 2022/2023 passeerde Agrico de grens van € 400 miljoen omzet. Ondanks het afsplitsen van de gangbare consumptieaardappelactiviteiten aan de nieuwe coöperatie PotatoNext komt de geconsolideerde omzet van Agrico over boekjaar 2023/2024 uit op € 412 miljoen. Aan de Nederlandse leden werd een totaalbedrag uitgekeerd van € 226 miljoen. De omzet uit pootaardappelen lag circa € 29 miljoen hoger dan het jaar ervoor, een stijging van 9%. De omzet die is gerealiseerd door de buitenlandse dochterondernemingen is 15% hoger dan vorig seizoen. Dit is met name te danken aan goede marktprijzen.

Ondanks een lastig groeiseizoen en een late oogst werd uiteindelijk een redelijke gemiddelde opbrengst van 40,5 ton per hectare behaald. Opvallend was de grofheid van het product, met 36% bovenmaat. Ondertussen was de vraag naar pootaardappelen groot, zeker bij consumptietelers en fritesfabrieken. Dit alles leidde tot een uitbetalingsprijs die zo’n € 10 per 100 kilo hoger uitkwam dan het jaar ervoor. Per hectare ontvingen de pootaardappeltelers van Agrico € 2.100 per hectare meer dan in boekjaar 2022/2023.

Groei in areaal

Het verlies van 6% pootaardappelareaal in 2023 werd met de overnames van de pootaardappelactiviteiten van Zaaizaad- en Pootgoedtelersvereniging Anna Paulowna (ZAP) en The Potato Company (TPC) in Emmeloord meer dan gecompenseerd, terwijl Agrico met deze twee overnames de marktkracht in zowel licentierassen als vrije rassen ook behoorlijk heeft versterkt. Daarnaast groeide Agrico op eigen kracht 3% in areaal, met 75 nieuwe pootaardappeltelers. Agrico Bioselect groeide in de biologische aardappelteelt in areaal van 700 naar ruim 1.000 hectare met 25 nieuwe telers.

Wat Agrico betreft, is deze groei niet incidenteel. Mark Zuidhof: ‘Verdere groei is hard nodig om de positie in de Nederlandse pootgoedmarkt te verstevigen en partner te kunnen blijven van met name de West-Europese aardappelverwerkende industrie. We constateren dat het areaal in Nederland redelijk aan het plafond zit. Daarom zal de groei de komende jaren vooral plaatsvinden in het buitenland. In Denemarken en Duitsland, waar we dit boekjaar voorzichtig zijn begonnen, willen we binnen vier jaar groeien van 0 naar 1.000 hectare pootaardappelteelt. In Frankrijk is de ambitie om de komende vijf jaar van 4.000 naar 5.200 hectare te groeien.’

Herijking van de strategie

De wereld en de markt is de afgelopen paar jaar dusdanig veranderd dat Agrico de strategie aan het herijken is. Een proces waarbij de directie samen met de raad van commissarissen en de ledenraad de nieuwe richting hebben bepaald. Mark Zuidhof: ‘Speerpunten in de nieuwe strategie zijn de verdere groei, met name in het buitenland, maar ook sneller afscheid nemen van minder goed presterende aardappelrassen en verkooplanden met tegenvallende omzetcijfers. Daarmee wordt het voor onze operationele afdeling eenvoudiger om de complexe Agrico-business efficiënter te managen en de faalkosten te minimaliseren. Ook de investering van € 15 miljoen in een splinternieuw en geavanceerder laboratoriumcomplex van Agrico Research, en daarmee in sterkere en resistentere rassen, gaat in de toekomst zijn vruchten afwerpen.’

Kortom, Agrico draaide dit jaar een aantal bedreigingen om in kansen en bouwt het komende jaar op alle fronten verder aan een sterke, gezonde en toekomstbestendige coöperatie.